Linkbuilding is het verkrijgen van links naar jouw website, zodat deze hoger in de Google zoekresultaten komt te staan. Het is een goedkope én effectieve manieren van search engine optimization en daarom niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Als je je concurrentie bij wil blijven, kan je er bijna niet omheen. Daarom lees je in deze blog wat linkbuilden kan betekenen voor jouw onderneming.
Wat komt er allemaal kijken bij linkbuilding?
Linkbuilding kan erg simpel zijn als je alle basisprincipes onder de knie hebt. Zo is het van belang om te weten dat de ankertekst, oftewel de tekst die achter een link ‘hangt’, erg belangrijk is. Deze gebruikt Google namelijk om het onderwerp van de webpagina te bepalen. Als je dus gevonden wil worden op de zoekterm “kapper Amstelveen”, dan is het interessant om ook linkjes te verkrijgen met die combinatie als ankertekst. Het gaat overigens niet alleen om het aantal linkjes. De kwaliteit van de links is misschien nog wel belangrijker. Dit wil zeggen dat hoe hoger een website die naar jou linkt zelf in de Google rankings staat, hoe hoger jij in de rankings komt te staan.
Hoe kan je links krijgen?
Als ondernemer zijn er letterlijk ontelbare manieren waarop je ervoor kan zorgen dat andere bedrijven naar jouw website linken. Zo kan je bijvoorbeeld een gastblog schrijven voor een ander bedrijf en in ruil daarvoor wordt in die blog (op hun site) naar jou gelinkt. Of vraag bijvoorbeeld om een link op de site van het netwerk waar je bedrijf bij aangesloten is. Je kan verder ook om een link naar je site vragen wanneer je meedoet aan een evenement. Dit zijn slechts een paar voorbeelden, maar de mogelijkheden zijn eindeloos, dus laat je creativiteit vooral de vrije loop gaan!
Hoe creëer je overzicht?
Met al die verschillende links kan je op gegeven moment door de bomen het bos misschien niet meer zien. Om overzicht in de chaos te creëren, kan je ervoor kiezen actief aan de slag te gaan met link management. Zo ga je als het ware een administratie bijhouden, waardoor je gestructureerder te werk kan gaan en uiteindelijk minder tijd kwijt bent. Je werkt immers een stuk effectiever en creëert continu overzicht. Maar naast het bieden van overzichtelijkheid heeft link management meestal nog meer bijkomende voordelen. Sommige tools bieden bijvoorbeeld handige statistieken die jij vervolgens door kan voeren in je online marketing strategie. Daarnaast wordt vaak automatisch opgemerkt dat links verhuisd of verwijderd zijn, zodat jij niet handmatig alle linkjes één voor één na hoeft te lopen.