Als beginnende ondernemer is het belangrijk om goed voor ogen te hebben wat je naar de
buitenwereld wilt communiceren. Je kan dan nog wel zo’n goede identiteit neerzetten, als
het imago hier niet mee overeenkomt, sla je alsnog de plank mis. In dit artikel leggen wij
uit hoe je het imago van jouw bedrijf een kickstart kunt geven.
Imago en identiteit
Allereerst is het belangrijk om het verschil tussen de identiteit en het imago van een bedrijf
te weten. Je identiteit wordt gevormd door de kernwaarden van jouw bedrijf, dit bepaald
hoe een organisatie daadwerkelijk is. Het imago is daarentegen hoe mensen denken over
een organisatie. Met andere woorden: dit is het beeld dat het algemene publiek heeft bij
een bepaald bedrijf.
Als organisatie moet je een consequente en geloofwaardige boodschap uitdragen naar
buiten, zodat er een gewenst imago ontstaat. Hoe doe je da?
Tip 1: Huisstijl
Bij het creëren van je huisstijl laat je al zien wat voor bedrijf of persoon je bent. Kleuren,
vormen en iconen zeggen namelijk al heel veel. Denk daarom goed na over hoe jij jezelf en
het bedrijf wilt neerzetten.
Tip 2: Adverteren
Door te adverteren maak je jezelf zichtbaar als bedrijf. Je kent het vast wel: die ene grappige
reclame of juist die vervelende reclame waarvan het deuntje de hele tijd in je hoofd blijft
hangen. We weten dat leuke of irritante reclames de aandacht trekken. De manier waarop
je adverteert, draagt dan ook bij aan het imago. Denk dus goed na hoe jij je bedrijf wilt
neerzetten wanneer je aan de slag gaat met reclamespots en andere online-uitingen.
Naast online adverteren draagt offline reclame voor jouw bedrijf bij aan je imago als
startende onderneming. Gevelreclame, lichtreclame en voertuigreclame zijn goede
voorbeelden die zorgen voor een betere zichtbaarheid, vindbaarheid en herkenbaarheid
van jouw bedrijf.
Tip 3: Social media
Tegenwoordig kun je er als bedrijf niet meer omheen: social media. Wees niet bang om
actief te zijn op social media en de interactie met het publiek uit te lokken. Bol.com is hier
een goed voorbeeld van. De reclames van Bol.com lokken reacties uit. Daarnaast reageert
het bedrijf op de comments van klanten. Op deze manier worden hun berichten populair.
Interactie is belangrijk en draagt bij aan het imago van je bedrijf.
Tip 4: Uitstekende service
Tot slot draagt een goede relatie met je klanten bij aan het vormen van je imago. Tevreden
klanten komen terug en zullen je daarnaast aanbevelen aan hun contacten. Zorg dan ook
altijd voor dat beetje extra bij de klanten. Op deze manier wordt je bedrijf vaker genoemd
vanwege de uitstekende service die je levert.
Zorg ervoor dat de identiteit en het image van je bedrijf overeenkomen. Met deze 4 tips
geeft jij het imago van jouw bedrijf een kickstart! Veel succes vast!