Je gaat je inschrijven bij een virtueel kantoor in Amsterdam en bent net begonnen als ZZP’er. Een kantoortje thuis ingericht, de eerste klant binnen en aan de slag. Natuurlijk wil je dat je bureau er netjes en geordend uitziet, maar in de praktijk stapelen papieren, tijdschriften, USB-sticks en allerlei spulletjes zich snel op. Het wekelijks opruimen schiet er vaak bij in en dat kan leiden tot een rommelig kantoor. En wie wilt er nu een rommelig kantoor? Dat zorgt alleen maar voor stress en verwarring, vooral als je kostbare tijd verspilt aan het zoeken naar spullen die je zo hun kunnen vinden als het netjes en georganiseerd was. In dit artikel delen we vier simpele tips om ervoor te zorgen dat je bureau elke dag georganiseerd en overzichtelijk blijft.
Ruim het bureau op
Je bureau is het hart van je werkplek, dus deze wil je netjes houden. Hier breng je veel tijd door en rommel kan zich snel ophopen. Toch? Neem even de tijd om je bureau op te ruimen en kijk wat je echt nodig hebt. Spullen die je niet vaak gebruikt, kun je ergens anders opbergen of zelfs wegdoen. En heb je rondslingerende kabels van computers en beeldschermen? Haal dan wat tie wraps of ander bevestigingsmateriaal in huis om ze samen te binden. Met een opgeruimd kun je je beter focussen en raak je niet afgeleid door dingen die je niet nodig hebt.
Orden jouw gegevens
Het is super belangrijk om je documenten en papierwerk goed te organiseren. Je kunt hiervoor een archiefkast of andere opslag gebruiken om alles netjes te houden. Gebruik mappen, zowel op papier als digitaal, om snel bij je belangrijke informatie te kunnen. Zorg dat je de mappen duidelijk markeert, zodat je makkelijk vindt wat je nodig hebt. Als je papieren documenten wilt bewaren, maar niet teveel ruimte in wil nemen op je werkplek, kun je een externe opslagruimte huren. Zo blijft je werkplek netjes en overzichtelijk.
Maak dagelijks opruimen een gewoonte
Het is makkelijk om rommel op je bureau te krijgen gedurende de dag. Probeer elke dag, aan het einde van je werkdag, even op te ruimen. Zet kopjes weg, ruim papieren en andere spullen op en zorg dat je bureau netjes is. Veeg je bureau ook even af met een vochtig doekje om alles schoon te houden. Op die manier krijg je niet alleen een opgeruimde werkplek, maar kun je ook ontspannen de dag afsluiten. Probeer ook zoveel mogelijk digitaal te doen om zo min mogelijk papier te verbruiken. Dit houdt niet alleen je bureau netjes, maar is ook beter voor het milieu.
Maak jouw werkplek schoon
Een schone werkplek maakt je werkomgeving volgens www.amsterdamcoworking.nl fijner en gezonder. Simpel gezegd kun je zo beter presteren. Ruim dus niet alleen je bureau op, maar maak ook regelmatig schoon. Veeg of stofzuig de vloer om stof en vuil weg te halen. Dweil de vloer af en toe voor een schone look. Vergeet ook niet om je meubels en bureau af te stoffen. Maak ook je beeldscherm, toetsenbord en muis vaak schoon voor een hygiënische werkplek. Een schone werkplek zorgt voor een betere sfeer en zo kun je efficiënter werken. En lees je deze blog omdat je je aan het voorbereiden bent op het ZZP’erschap? Schrijf je dan vandaag nog in bij een virtual office en haal alle nodige spullen in huis om aan de slag te gaan. En vergeet niet: met deze tips kom je al een heel eind!