Analyseren is de belangrijkste manier om te zorgen dat je een volgende stap kunt zetten met je onderneming. Dat is ook de reden waarom je functioneringsgesprekken met het personeel voert. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat er tal van andere vormen zijn om data en inzichten te verzamelen. Er zijn dan ook verschillende analyses die eigenlijk iedere ondernemer zou moeten uitvoeren. Het is belangrijk om deze eens te bekijken. Aan de hand daarvan kan je dan de prestaties van je onderneming sterk verbeteren. Neem de volgende analyses eens goed door en pas ze zelf toe.
Het vergaren van inzichten
Voor we daadwerkelijk de analysevormen gaan bespreken, is het belangrijk om eerst eens goed uiteen te zetten waarom je dit doet. Het is zeer goed mogelijk om meer data en details dan ooit te verzamelen. Daarmee kan je bijvoorbeeld inzichten krijgen in hoe een klant een beslissing maakt over een aankoop. Ook kan je een goed beeld van wat de waarde is van een product of een dienst die je aanbiedt. Daarnaast kan je ook veel leren over de vorm waarin je dit moet doen. Door al deze kennis kan je meer bereiken dan ooit tevoren.
Waar zijn de klanten?
Wie succes wil hebben als ondernemer, heeft één element absoluut nodig: de klant. Zonder klanten wordt het lastig om producten of diensten te verkopen. Het is dus ook zaak om altijd op zoek te zijn naar nieuwe klanten. Die moet je dan ook nog eens echt tot klant maken, door een verkoop te realiseren. Aan de hand van onlinedata is goed te zien hoe dit proces verloopt en welke factoren hierop van invloed zijn. Door deze factoren goed te identificeren kan je je bedrijf helpen om het doen van een verkoop te vergemakkelijken voor nieuwe klanten.
Hoe houd je de klanten?
Een andere belangrijke analyse die je moet doen, is die waarbij je bekijkt hoe je de klanten kunt behouden. Dat betekent dat je na een aankoop aan de slag moet om de klant te overtuigen om nog eens terug te komen of de dienst opnieuw af te nemen. Een goede manier om dit te doen is door bijvoorbeeld de overlevingsanalyse toe te passen. Het is de manier om de invloed van verschillende factoren te meten. Denk aan bijvoorbeeld veranderingen in prijs, of het bieden van aanbiedingen. Zo zijn er ook vele andere belangrijke factoren.
Wat gaat goed samen?
Ook kan het interessant zijn om te zien welke producten en diensten goed samengaan. Dit zegt ook weer meer over de klant. Het helpt je om zaken te bundelen omdat dit je meer oplevert. Al is het dan wel belangrijk om te weten waarom klanten twee verschillende elementen in een bundel ziet. Terwijl het andere producten juist helemaal geen gezamenlijke eigenschappen ziet hebben. Ook al zie jij die wel. Het bestuderen van de onlinedata kan hier veel waarde in hebben. Zo kan je de effecten van tests bijvoorbeeld snel zien. Dit helpt ook bij de prijsbepaling.
Welke klanten krijg je nu?
Tot slot is het handig om de klanten te segmenteren. Je kunt aan de hand van de analyses zien welke voorkeuren bepaalde kopers hebben. Daarin zijn vaak patronen te herkennen. Deze informatie helpt je bij de eerdergenoemde productbundels. Daarnaast kan je ook de prijsstrategie veel beter bepalen aan de hand van deze segmentatie. Zo haal je het optimale uit je marges en is er veel winst te bereiken. De clusters aan klanten die je opstelt kunnen je ook helpen bij het verzamelen van allerlei andere kennis. Zo wordt alles optimaal in te richten voor jou.