Bijna elke bedrijfseigenaar komt in zijn loopbaan weleens in aanraking met een potentiële verkoop van zijn of haar bedrijf. In de meeste gevallen is dit vaak een keuze. Zo zijn er bijvoorbeeld diverse ondernemers die een bedrijf opzetten met als doel om deze met winst weer te verkopen. Ook zijn er mensen die met pensioen willen en het bedrijf daarom moeten verkopen. Er zijn ook tal van andere, minder leuke situaties te bedenken waarin een bedrijf al dan niet vanwege financiële redenen verkocht dient te worden.
Als ondernemer gaat al je tijd en inzet in jouw onderneming zitten en bij een eventuele verkoop wil je natuurlijk ook dat de juiste prijs betaald wordt voor jouw bedrijf en je wil dat deze bij de juiste persoon terecht komt, zodat al jouw harde werk op de juiste manier wordt voortgezet. Om ervoor te zorgen dat je het beste resultaat uit een verkoop haalt, is het vaak een goed idee om gebruik te maken van een tussenpersoon of bedrijf die de verkoop begeleidt.
Het bepalen van de prijs is een van de moeilijkste onderdelen van het verkoopproces
Een van de meest gecompliceerde onderdelen van de verkoop is het bepalen van de prijs. Voor de meeste bedrijfseigenaren is het verkopen van een bedrijf geen dagelijkse kost en het bepalen van de juiste prijs is dan ook lastig. Het feit dat je in geval van je eigen bedrijf ook nog eens extreem bevooroordeeld bent, is uiteraard verre van ideaal.
Leestip: snel je bedrijf verkopen
Er zit een significant verschil tussen de waarde en de prijs van een bedrijf, omdat de waarde eigenlijk niet goed in een bedrag is uit te drukken. Een bedrijf dat al meerdere jaren actief is, is makkelijker om een prijs voor te bepalen dan een bedrijf dat nog maar kort actief is. Zaken alsnog niet afbetaalde en uitbetaalde investeringen zijn ook onderdelen die meegenomen dienen te worden in de prijsbepaling. Daarnaast zijn uiteraard de meest recentelijke bedrijfsresultaten bepalend.
Het verkoopklaar maken van een bedrijf helpt bij het optimaliseren van de bedrijfsvoering
Er zijn diverse bureaus in Nederland die assisteren bij de bedrijfsverkoop. Het is echter als ondernemer belangrijk om je te realiseren dat het proces van een verkoop soms tot wel twee jaar kan duren.
Leestip: bedrijf verkopen in Den Haag
Een groot onderdeel van het proces bestaat namelijk uit het verkoopklaar maken van het bedrijf. Hierbij valt onder andere te denken aan het optimaliseren van interne processen, het op orde maken van de administratie en ervoor zorgen dat het bedrijf makkelijk overdraagbaar is aan de nieuwe eigenaar. Los van het verkoopproces, is het verkoopklaar maken van een bedrijf een goede oefening die sowieso bijdraagt aan de optimalisering van het bedrijf.