Als ondernemer wil je dat je bedrijf blijft groeien. Daarom is het van groot belang om ervoor te zorgen dat je met je producten en diensten onder de aandacht van potentiële klanten komt. Dit kun je op verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan commercials op de radio en tv, advertenties in tijdschriften en natuurlijk reclame via de online kanalen.
Wanneer je een beperkt budget hebt, zul je echter keuzes moeten maken in wat je wel en niet gaat doen. Daarom geven je in dit artikel een aantal tips om je bedrijf te promoten als je marketingbudget beperkt is. Op die manier kun je toch nog potentiële klanten bereiken en je bedrijf laten groeien zonder dat de kosten te hoog oplopen.
Autoreclame
Met autoreclame vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijf doordat je met de auto door het hele land rijdt. Autoreclame is daarmee een zeer budgetvriendelijke manier om je bedrijf bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen. Echter, het is van groot belang dat je reclameboodschap goed is doordacht, anders valt het resultaat van je reclame waarschijnlijk tegen.
Het gebeurt namelijk nog vaak genoeg dat bedrijven ervoor kiezen om alleen een logo of bedrijfsnaam met hun contactgegevens als autoreclame gebruiken. Maar hoe aantrekkelijk is dat eigenlijk voor potentiële klanten?
Potentiële klanten hebben namelijk een probleem, waardoor er een behoefte ontstaat aan producten of diensten. Daarom is het veel effectiever om je reclameboodschap af te stemmen op het probleem waar ze mee rondlopen.
Dus stel, je hebt een bedrijf in de autolease. Dan is het aantrekkelijk om een boodschap op je auto te zetten zoals: ‘All-in leaseauto’s, je hoeft alleen nog te tanken.’ Deze boodschap speelt in op waar de doelgroep behoefte aan heeft: alle autokosten zitten in het leasebedrag inbegrepen, ze hoeven daarnaast alleen nog de benzine te betalen.
Reclame op en rondom je bedrijfspand
Voor je bedrijfspand betaal je iedere maand een flink bedrag aan huur of aan hypotheek. Dus het zou zonde zijn als je het pand niet optimaal benut om de aandacht van potentiële klanten te trekken.
Dat kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan reclame op de gevel in de vorm van verlichte doosletters of een lichtbak. Maar ook vlaggen op het parkeerterrein en spandoeken zijn prima middelen om de aandacht van je doelgroep te trekken.
En net zoals bij autoreclame geldt ook hier dat je de boodschap op het probleem van je potentiële klant moeten afstemmen. Heb je zelf de kennis niet in huis om een goede reclameboodschap te bedenken? Dan raden we je aan om bij een signbedrijf om advies te vragen.
Online marketing
Zeker nu we met z’n allen vanwege corona veel thuiswerken, is online marketing relevanter dan ooit. Het is dus van belang dat je als ondernemer hier constant in investeert. Dat hoeft niet per se heel veel geld te kosten. Voor een paar honderd euro per maand kun je een online marketing bureau al aan het werk zetten.
Wat je daarvoor kunt verwachten is betere vindbaarheid in de gratis zoekresultaten van Google, of het opzetten van Google advertenties. Ook kun je ervoor kiezen om niet voor Google maar voor social media te kiezen. Het nadeel van social media is echter dat je al je werk verliest op het moment dat het kanaal weer wordt opgeheven of als de gebruikers de overstap naar een andere kanaal maken.
Ons advies is om op enkele kanalen te focussen en daar je online marketingbudget in te investeren. Op die manier voorkom je dat je allerlei kanalen een beetje inzet en de resultaten dus ook maar een beetje zijn.
Wat is jouw tip om zichtbaar te worden?
Tot zover onze tips. We hebben drie waardevolle middelen besproken die je kunt inzetten om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Heb je nu zelf nog een goede aanvulling op dit artikel? Aarzel dan niet om ons te mailen. We plaatsen je tip er graag bij.