Social media is voor particulieren al iets wat een flink deel van hun dag in beslag neemt. Urenlang scrollen over Facebook, Twitter en LinkedIn is iets wat veel mensen al doen. Niet alleen om in contact te blijven met vrienden maar ook om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Daarnaast gebruiken consumenten social media ook steeds meer om bedrijven te bereiken. Veel grote bedrijven hebben dan ook hun klantenservice deels op social media zitten. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom het belangrijk is om als bedrijf op social media zitten. We nemen er drie met je door.
1: het is het visitekaartje van je bedrijf
Social media kan fungeren als visitekaartje van je bedrijf naast je website. Je website is veelal een statisch iets waar de content niet echt veel op wijzigt. Maar social media biedt de mogelijkheid om echt een kijkje in de keuken te geven. Niet alleen bij het werk wat jullie als bedrijf doen, maar ook op het gebied van de bedrijfscultuur biedt social media mogelijkheden. Hebben jullie een bedrijfsuitje gehad? Deel dit eens op social media zodat anderen eens de mensen achter het bedrijf kunnen zien. Daarnaast kan het ook een perfecte plek zijn om laagdrempelig contact te hebben met je doelgroep.
2: het kan je veel geld opleveren
Social media kan ook commercieel heel erg interessant zijn. Denk bijvoorbeeld aan Facebook marketing. Hierbij kun je enorm gericht jouw doelgroep aanspreken met een commerciële boodschap naar keuze. Door de uitgebreide targeting mogelijkheden kun je precies jouw doelgroep haarfijn selecteren met enorme precisie. Zo weet je zeker dat jouw advertentiebudget altijd bij de juiste persoon terecht komt. Je kunt overigens ook kiezen voor social media uitbesteden aan een online marketing bureau. Zij hebben de expertise in huis om zoveel mogelijk uit elke euro van je social media budget te halen. Dat is wel zo prettig wanneer het gaat om jouw kostbare euro’s.
3: Veel interactiemogelijkheden
Tot slot biedt social media ook enorm veel mogelijkheden tot interactie. Je kunt 1-op-1 in gesprek gaan met je klanten of prospects via DM of chatfuncties. Maar je kunt social media ook goed gebruiken om interesse in een bepaalde product of dienst te peilen. Door de mening van je doelgroep over een bepaald idee te vragen kun je van tevoren al goed inschatten of iets zal aanslaan. Die informatie is van onschatbare waarde voor de meeste bedrijven en kun je redelijk eenvoudig vergaren via social media.
Conclusie
Social media is eigenlijk onmisbaar in iedere goede bedrijfsstrategie. Of je nu besluit om het in te zetten voor meer organisch bereik of toch juist om op te adverteren. Er is altijd een manier om social media in te zetten voor jouw bedrijf.