In het voorbije decennium hebben sociale media zich ontwikkeld van een delicaat sociaal netwerk instrument tot een kritische motor in essentiële zakelijke capaciteiten. Sociale media zijn een handig hulpmiddel die ons in staat stellen om met onze klanten te communiceren. Hier zijn een paar sociale media voordelen voor organisaties die hopen een beter rendement te behalen met een beperkt financieel plan.
1. Organische zoekresultaten
Sociale media kunnen je ranking op Google aanzienlijk verbeteren als je ze correct gebruikt. Hoe meer mensen je service of product promoten door je bericht via sociale media te delen, hoe beter het zal zijn voor je organische zoekresultaten. Het is dus zeker aan te raden om in jouw post interessante informatie op te nemen zodat deze opnieuw wordt gedeeld. Je kan natuurlijk altijd een grondige SEO analyse laten uitvoeren om te zien wat er precies gebeurt met jouw site op Google om zo de nodige inzichten te vergen voor je strategie.
2. Naamsbekendheid
Aanwezig zijn op sociale media is een goede methode om de reputatie van je organisatie of bedrijf uit te lichten. Aangezien zoveel mensen aanwezig zijn op sociale media, kan je een grote menigte bereiken en kan je merk op die manier naamsbekendheid genieten.
3. Verbeterde klantenservice
Social media kunnen je helpen bij het verlagen van de kost voor klantenservice. Wanneer je op sociale media een oplossing biedt voor een bezorgde klant, kunnen anderen dit ook zien. Het maakt het dus een stuk gemakkelijker voor mensen om antwoorden op hun vragen te vinden via deze platforms. Op die manier is een telefoontje of traditionele ondersteuning niet zo erg nodig als voorheen.
4. Website
Sociale media kanalen zijn belangrijke schakels die voortdurend veel verkeer naar je website brengen wanneer je posts gelinkt zijn aan jouw website. Dat kan ook door middel van advertenties op sociale media, waarbij het zeker eens interessant is om in gesprek te gaan met enkele SEA experts die jouw op weg kunnen helpen. Sociale media houden namelijk de zoekgeschiedenis van mensen bij en tonen hen de producten of merken die hen mogelijk interesseren. Het is dus een goedkopere en effectieve manier om advertenties weer te geven dan de traditionele.
5. Merkloyaliteit
Op het punt wanneer een consument loyaal is aan een specifiek merk of item, zullen ze, in het algemeen, langdurige klanten van het merk blijven. Individuen zullen je merk of organisatie volgen en het belangrijk vinden om lokale vertegenwoordigers te worden wanneer het gaat om een sociale organisatie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan brand ambassadors via sociale media. Wanneer ze loyaal zijn aan je merk, zullen ze je product of service ook voorstellen aan hun vrienden en zelf telkens de nieuwe modellen of versies blijven kopen.