woensdag, mei 21, 2025
  • Home
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP
  • Analyses
  • contact
  • Home
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP
  • Analyses
  • contact
  • Login
No Result
View All Result
Home Ondernemen

Verschil in boekhouding van een vereniging en een stichting

admin by admin
januari 24, 2021
in Ondernemen, Tips
0
receptie
0
SHARES
38
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Er zit weldegelijk verschil tussen een vereniging en een stichting, maar ze hebben ook één ding met elkaar gemeen: ze zijn niet commercieel ingesteld en streven een sociaal of ideëel doel na. Waar een stichting zich voornamelijk inzet voor thema’s zoals milieu, cultuur en natuur, draait het bij verenigingen om andere belangen. Denk hierbij aan sportclubs of muziekverenigingen. Een stichting kan blijven bestaan door de donaties en subsidies die zij ontvangen. Een vereniging heeft leden die contributie betalen. Beide ondernemingsvormen vragen daarom om een andere soort aanpak wanneer het gaat om de boekhouding. In dit artikel lichten we toe wat de verschillen in boekhouding zijn tussen een stichting en een vereniging.

Gemeenschappelijke kenmerken in de boekhouding

Hoewel er verschillen zijn in de boekhouding, zijn er toch een aantal zaken die zowel een vereniging als een stichting in acht moeten nemen bij het bijhouden van de administratie. Zo moeten zij duidelijk vermelden wat er met de inkomsten of winst precies gebeurd en waar het aan besteed wordt. Het is namelijk verboden om de winst uit te keren aan bestuursleden. Een stichting mag de winst uitbetalen aan derden, maar alleen als dit het doel verder realiseert. Een vereniging heeft de optie om de winst in de kas te bewaren voor de komende jaren. Bovendien hebben beide ondernemingsvormen de plicht om 7 jaar de financiële administratie te bewaren. Bij een controle moeten zij kunnen aantonen dat zij de boekhouding netjes op orde hebben. Omdat 7 jaar aan administratie nogal veel papierwerk kan zijn, kiezen tegenwoordig veel verenigingen en stichtingen ervoor om de boekhouding digitaal bij te houden.

Related posts

Bespaar ruimte en kosten met een papierpers op de werkvloer

Bespaar ruimte en kosten met een papierpers op de werkvloer

mei 6, 2025
vergadering

Slim ondernemen begint met efficiënt werken

mei 6, 2025

Aandachtspunten in boekhouding vereniging

Naast de bovengenoemde verplichtingen moeten verenigingen specifiek hiernaast ook op andere zaken letten. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Ledenadministratie: Een vereniging blijft voortbestaan door de inkomsten van contributies die leden aanleveren. Het is daarom van belang dat een vereniging de ledenadministratie op orde heeft om zo het overzicht te bewaren.
  • Begroting en jaarverslag: Tijdens de Algemene Leden Vergadering presenteert het bestuur van de vereniging de begroting en jaarverslag. Door dit te delen hebben ook leden inspraak op een aantal beslissingen binnen de vereniging. Beide verslagen moeten terug te vinden zijn in de administratie.
  • Btw-aangifte: Net als alle ondernemingen moet een vereniging belasting betalen en dus btw-aangifte doen. Om te begrijpen hoeveel er betaald moet worden is het verstandig dat de boekhouding up-to-date is.

Waar stichtingen op moeten letten

Voor stichtingen zijn er ook een aantal administratieve aandachtspunten waar zij op moeten letten:

  • Donateursadministratie: Door middel van boekhoudprogramma’s kunnen stichtingen keurig bijhouden hoeveel donaties er zijn binnengekomen. Dit moeten zij nauwkeurig bijhouden.
  • Subsidies: Stichtingen ontvangen naast donaties subsidies van de overheid. Een stichting moet wel kunnen verantwoorden wat er met deze steun gebeurd en waar het aanbesteed is.
  • Btw-aangifte: Niet alle activiteiten van een stichting worden belast. Activiteiten die rechtstreeks verbonden zijn met de stichting worden wel belast. Vergoedingen voor activiteiten die maatschappelijk werk steunen vallen onder de sociaal-culturele vrijstellen en daar hoeven zij dus geen belasting over te betalen.

Boekhouding uitbesteden?

Bent u werkzaam voor een stichting of zit u in het bestuur van een vereniging en kunt u hulp gebruiken bij de financiële administratie? Op het administratiekantoor in Aalsmeer zitten deskundigen op het gebied van boekhouding voor stichtingen en verenigingen. Zij vertellen u graag meer over de voordelen van boekhouding uitbesteden.

Previous Post

Mijn auto is afgebrand maar mijn verzekeraar betaalt niet

Next Post

Welke diabetes hulpmiddelen zijn essentieel?

Next Post
Diabetescentrale

Welke diabetes hulpmiddelen zijn essentieel?

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECOMMENDED NEWS

Boekhouden voor ZZP'ers in de zorg: Veelvoorkomende valkuilen en hoe ze te vermijden

Boekhouden voor ZZP’ers in de zorg: Veelvoorkomende valkuilen en hoe ze te vermijden

2 jaren ago
power BI

Waarvoor kun je Power BI gebruiken?

4 jaren ago
uitstralen bedrijf

Jouw bedrijf: wat doe je en wat wil je uitstralen?

5 jaren ago
merk

Het belang van merknaam bescherming

1 jaar ago

FOLLOW US

  • 139 Followers
  • 71.9k Followers
  • 205k Subscribers

BROWSE BY CATEGORIES

  • Analyses
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP

BROWSE BY TOPICS

accountant afscheid collega bedankjes afscheidscadeaus voor een collega bezoekersregistratie digital signage documentbeheer duurzame kantoorverlichting flexwerkplek kantoorruimte linkbuilding lunch catering marketing automation onderhoud van je bedrijfspand opslagruimte oud ijzer inleveren personeelsplanning stabiel energienet utiliteitsbouw vermogen beheren wagenpark zakelijke herenkleding zakelijke zonnepanelen zonnepanelen op bedrijfspand

Populaire berichten

  • Slippers werk

    Slippers naar het werk? Mag dat?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Nieuw platform voor online retailers vergroot B2C-marktbereik met gemak

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Haal je producten bij de groothandel

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Vergoot jouw magazijn met een Mezzanine vloer!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Wat zijn de meest voorkomende afvalstromen op kantoor?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0

De blog voor ondernemers! Op deze website lees je blogs die te maken heeft met ondernemen.

Volg ons social media:

vrienden

Recente berichten

  • Bespaar ruimte en kosten met een papierpers op de werkvloer
  • Slim ondernemen begint met efficiënt werken
  • Hoe maak je jouw bedrijf klaar voor een duurzame toekomst?

Categorieën

  • Analyses
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP

Populaire berichten

Bespaar ruimte en kosten met een papierpers op de werkvloer

Bespaar ruimte en kosten met een papierpers op de werkvloer

mei 6, 2025
vergadering

Slim ondernemen begint met efficiënt werken

mei 6, 2025
  • Home
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP
  • Analyses
  • contact

© 2019 Ondernemingsgids.nl, de blog voor ondernemers

No Result
View All Result
  • Home
  • Economie
  • Ondernemen
  • Personeel
  • Tips
  • ZZP
  • Analyses
  • contact

© 2019 Ondernemingsgids.nl, de blog voor ondernemers

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In