Als er iets sterk veranderd is in de afgelopen periode, dan is het wel de manier waarop er gewerkt wordt. De economie zal meer en meer een thuiswerkeconomie worden. Zelfs in perioden waarin er geen crises aan de orde zijn. Het is dus ook interessant om te zien welke effecten dit allemaal heeft. Zo is bijvoorbeeld de verwachting van de beroepsbevolking in korte tijd zeer sterk veranderd. Het is de moeite waard om hier eens wat dieper op in te gaan. Dit kan voor ondernemers van de nodige waarde zijn voor de te kiezen strategie.
Veranderingen in de werksituatie
Het is goed om eerst eens te bekijken wat de veranderingen in de werksituatie zijn. Dit is handig wanneer er analyses op losgelaten moeten worden. Het is namelijk zo dat de helft van de beroepsbevolking heeft gemerkt dat de werksituatie in korte tijd serieus is veranderd. Vaak gaat het bijvoorbeeld om andere werktijden. Sommigen zijn daardoor ook minder gaan werken. Dat neemt niet weg dat de nieuwe manier van werken wel als positief wordt ervaren. Het thuiswerken is bijna vervijfvoudigd in korte tijd. Zonder dat de productiviteit van deze groep heel sterk is teruggelopen hierdoor.
Gemakkelijker in de toekomst
Nu het thuiswerken meer en meer de norm wordt, zal dit ook steeds beter worden uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat dit niet in een vol huis hoeft te gebeuren. Of denk aan het inrichten van specifieke werkplekken. Al deze factoren zullen een rol spelen in het nog beter benutten van de mogelijkheden van thuiswerken. Terwijl het houden van contact op afstand al heel gemakkelijk verloopt. Zo lopen de vergaderingen heel soepel vanaf het eerste moment, is de ervaring van de meeste thuiswerkers. Dit stemt hen dan ook positief voor de verdere ontwikkeling ervan.
Veranderingen in de thuissituatie
Het is wel ook belangrijk om veranderingen in de thuissituatie hierin mee te nemen. Deze hebben namelijk op een andere manier weer gevolgen voor de economie. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat er minder activiteiten buitenshuis worden ondernomen. Vooral boodschappen doen en winkelen vallen daarin op. Dit betekent dus ook dat in deze activiteiten minder uitgaven worden gedaan. Vooral ook omdat onder de groepen niet werken, zoals de groep 65+, dezelfde ontwikkeling te zien is. Dit is een flinke verandering ten opzichte van het dagelijks boodschappen doen dat niet heel lang geleden nog heel gebruikelijk was.
Korte of lange termijn?
Waar het het werken betreft, zijn veel experts stellig dat de veranderingen weleens blijvend zouden kunnen zijn. Gaat het echter over de activiteiten, dan wordt daar al heel anders naar gekeken. Dit zou weleens alleen voor de korte termijn anders kunnen zijn. Op de lange termijn zien veel experts de consumenten toch weer terugkeren naar bijvoorbeeld de supermarkt. Dit kan dus de dagelijkse routine en de balans tussen werk en privé nog verder gaan veranderen. Met de nodige veranderingen voor de economie ook weer als gevolg. Dit is dus zeker ook interessant om te blijven volgen.
De effecten van een crisis
Het is wel goed om te beseffen dat de echte effecten van een crisis pas op de lange termijn zichtbaar zijn. De effecten op korte termijn zijn groot en hebben vaak veel impact op het specifieke moment. Op de lange termijn blijkt dit vaak echter juist wel anders te zijn. De lengte van de duur is vaak niet goed in te schatten. Bovendien komen vaak later juist andere effecten naar voren, die juist wel blijven blijken. Dit betekent dus ook dat ondernemers er goed aan doen om ook een strategie voor de langere termijn te blijven behouden.