Horecaondernemers, ze zijn een geplaagde soort, maar ze staan hun mannetje. Waar ze zelf louter gericht zijn op het verwennen van hun gasten, willen andere instanties en websites nog wel eens dwarsliggen. Wel roken, niet roken, rookhok bouwen, rookhok afbreken, je bent er maar druk mee. En dan zijn er sinds een aantal jaren ook nog de boekings- en recensiewebsites die niemand controleert op (on)waarheden. Met deze tips zie je de zon wellicht weer in het water schijnen.
Stel één van je medewerkers die handig is met social media, aan als online promotor. Zelf heb je daar wellicht geen tijd voor. Maar waar andere websites ongevraagd tussen jouw bedrijf en je gasten zijn gaan zitten, kan jouw bedrijf ook prima gebruik maken van de digitale snelweg. Zorg voor een vrolijke facebook- en instagrampagina met veel foto’s van gerechten, de nodige humor is daarbij zeer belangrijk. Ook kun je er foto’s van je nieuwe apparatuur op zetten: het delen van een foto van de pizzaoven die je net bij de Horecawebstore hebt aangeschaft, zegt veel meer dan duizend woorden!
Denk aan de trends. Je hoeft niet overal achteraan te hollen, maar elke dag vlees eten is bijvoorbeeld iets dat nog maar weinig mensen doen. Zorg voor de nodige variatie in veggie-gerechten en eventueel een vegan-variant. Inspiratie hiervoor haal je volop uit de Indiase en Italiaanse keuken. Doe overigens niet moeilijk als een gast vraagt om een aangepaste versie van je gerecht: het is een kleine moeite en je wint er veel meer zieltjes mee.
Richt je etablissement anders in dan de andere, en voer dat door in de bedrijfskleding en de muziek die je draait. Heel veel horecazaken zien er hetzelfde uit. Terrassen hebben een verplicht lounge-gedeelte dat van pallets is gemaakt en op de achtergrond klinkt monotone liftmuziek. Al het personeel loopt in hetzelfde t-shirt. Waarom niet een keer die heerlijke 70’s soulmuziek? Waarom geen originelere bedrijfskleding? Waarom geen andersoortige bankjes om in onderuit te hangen? Check de mogelijkheden bij de Horecawebstore en kies iets anders dan de buren. Dat geeft je zaak smoel. Hou de omgeving in de gaten. Elke stad of dorp kent kunstenaars, muzikanten, schrijvers en andere creatievelingen die zo nu en dan iets nieuws te presenteren hebben. Door in nauw contact te staan met de lokale scene, zullen ze jou eerder benaderen voor een boek- of albumpresentatie, een expositie of ander evenement. Het levert je nieuwe gasten op die wellicht terugkomen.