Klantcontact is ontzettend belangrijk voor je klantenservice. Let op: klantcontact is zeker niet hetzelfde als klantenservice! Deze diensten gaan vaak samen en versterken elkaar, maar betekenen zeker niet hetzelfde. Lees verder om erachter te komen wat klantcontact precies is, waarom het belangrijk is en hoe je kunt verbeteren door je klantenservice uit te besteden.
Wat is klantcontact?
Zoals je wel kunt raden is klantcontact elke vorm van contact tussen een klant en een bedrijf. Tijdens deze diverse contactmomenten zijn klantvriendelijkheid, service en kwaliteit erg belangrijk. Hiermee kun je namelijk een goede indruk maken op je klant. Daarnaast kan dit ook je imago als bedrijf verbeteren of verslechteren. Hierdoor is het van essentieel belang dat je veel aandacht besteed aan de manier waarop je met je klanten omgaat. Onthoud dat klantcontact altijd in het verlengde moet staan van je bedrijf. Let hierbij op je tone of voice. Heb je als bedrijf een formele serieuze uitstraling of een enthousiaste vrolijke uitstraling? Zorg dat je klantenservice dezelfde toon aanhoudt.
Waarom is klantcontact belangrijk?
Verhoging van klanttevredenheid
Wanneer je contact met een klant hebt, in welke manier dan ook, ben je op dat moment het aanspreekpunt en het gezicht van het bedrijf. Wanneer je de klanten goed kunt helpen en ze het gevoel kunt geven dat ze geholpen zijn door iemand die deskundigheid en professionaliteit uitstraalt, zal hun klanttevredenheid enorm stijgen.
Het neerzetten van het imago van je bedrijf
Klanten vormen automatisch een beeld van je bedrijf door het gebruiken van je diensten of producten. Maar dit wordt voornamelijk beïnvloed door het persoonlijke en menselijke contact dat ze hebben met het bedrijf. Door geholpen te worden door iemand van het personeel, zoals een klantenservicemedewerker, zullen zij een beeld schetsen van het bedrijf. Zo zet je dus het beeld of imago van je bedrijf neer.
Waarom klantenservice uitbesteden?
Een goede klantenservice zorgt voor een hoge klanttevredenheid en trouwe klanten. Wanneer klanten een fijne ervaring hebben gehad met de klantenservice zorgt dit direct voor een goed imago voor je bedrijf. Hierdoor zullen klanten eerder terugkeren. Als bedrijf kun je ervoor kiezen om je klantenservice uit te besteden. Zo kun je onder andere geld en tijd besparen én je verbetert zo eenvoudig de klantenservice! Wanneer je hiervoor kiest, ga je in zee met een extern bureau dat de complete klantenservice overneemt. Zo leg je aan dit bedrijf uit wat je kernwaardes zijn en welke klantbeleving je nastreeft als bedrijf. Bespreek alles tot diep in de details. Dit bureau is namelijk het verlengde van je bedrijf. Je kunt ervoor kiezen om alle klantenservice uit te besteden of bijvoorbeeld alleen de social media kanalen. Dit is iets wat je samen gaat bespreken. Dit bedrijf zal uiteraard periodieke terugkoppelingen geven aan je bedrijf over bijvoorbeeld terugkerende thema’s zodat je goed op de hoogte van alles blijft.