De eerste keuze die gemaakt moet worden bij de oprichting van een bedrijf, heeft betrekking op de ondernemingsvorm. Er wordt in Nederland vaak gekozen voor een eenmanszaak of een VOF maar er zijn ook situaties waarbij er beter gekozen kan worden voor de oprichting van een besloten vennootschap (B.V). Voor het oprichten van een B.V. moeten meerdere stappen genomen worden. Dit hoeft voor de ondernemer echter geen ingewikkeld traject te zijn als er gebruik wordt gemaakt van de diensten van een hierin gespecialiseerd bedrijf. In dit artikel kun je lezen hoe het oprichten van een B.V. precies in zijn werk gaat.
Wat zijn de verschillen in rechtsvormen
Er zijn diverse verschillen tussen een eenmanszaak, een V.O.F. en een B.V. te benoemen. De meeste verschillen tussen deze rechtsvormen hebben betrekking op de aansprakelijkheid. Zo is bij zowel een eenmanszaak als een V.O.F de eigenaar met het volledige vermogen aansprakelijk voor de eventuele schulden van het bedrijf. Dit is inclusief privévermogen en bezittingen. Bij deze rechtsvorm kan het dus gebeuren dat als het bedrijf failliet gaat, de eigenaar(en) genoodzaakt zijn om hun huis te verkopen om de eventuele schulden te kunnen afbetalen. Bij een B.V. is dit echter niet het geval. Zolang er bij deze rechtsvorm geen sprake is van wanbeleid, kan de directeur privé niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schulden.
Een ander belangrijk verschil tussen deze rechtsvormen is het fiscale karakter. Het is verstandiger om een B.V. op te richten als je van plan bent om vaak hoge investeringen te gaan doen of als je bedrijf veel financiële risico’s loopt. Daartegenover staat echter dat een eenmanszaak en/of een V.O.F. gebruik kan maken van belastingtechnische voordelen waarvan een B.V. geen gebruik kan maken.
Het oprichten van een B.V.
Bij het oprichten van een B.V. is iets ingewikkelder dan het oprichten van bijvoorbeeld een eenmanszaak. Het grote verschil zit in het feit dat je bij het oprichten van een B.V. een notariële akte door een notaris moet laten opstellen. Hier worden de zogenaamde statuten van het nieuwe bedrijf in opgenomen en ondertekend door de eigenaar of grootaandeelhouders. Vervolgens zal de notaris er zorg voor dragen dat het bedrijf wordt ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Als laatste stap moet er een zakelijke rekening worden geopend waarop een symbolisch bedrag van minimaal 1 eurocent wordt gestort.
Ondersteuning bij het oprichten van een B.V.
Natuurlijk zijn ondernemers in staat om boevengenoemde stappen zelfstandig te doorlopen. Er kan echter ook gekozen worden voor een eenvoudiger traject. Er zijn namelijk gespecialiseerde bedrijven die ondersteuning bij het oprichten van een B.V. aanbieden. Daarnaast bieden zij ook een maatwerk ondersteuning bieden bij de fiscale- en administratieve kanten die behoren bij het oprichten van een BV. Zo wordt de ondernemer volledig ontzorgd.