Iedere ondernemer heeft te maken met debiteuren en daar komt al snel heel wat werk bij kijken. Onder debiteuren kunt u iedereen rekenen die u nog moet betalen in ruil voor producten of diensten die u aan hem geleverd hebt. Op zich is dit geen probleem natuurlijk, als de debiteur tijdig en correct zijn factuur aan u voldoet. Een ander verhaal wordt het wanneer de betaling uitblijft en u zelf achter uw zuur verdiende centen aan moet gaan. Een bezigheid die veel van uw tijd en energie kost en uiteindelijk niet uw hoofdactiviteit is. Kiezen voor uw debiteurenadministratie uitbesteden lost dit probleem voor u op en zorgt voor de betalingen waar u recht op heeft.
Hoe werkt het uitbesteden van uw debiteurenadministratie?
Een goede debiteurenadministratie is van groot belang voor iedere onderneming, het zorgt namelijk voor de financiële gezondheid van uw onderneming en de nodige cashflow.
Alles begint al bij een transparante facturatie. Als uw facturen duidelijk opgemaakt zijn en de nodige afspraken werden voorafgaand gemaakt met uw klanten, staat u al een heel stuk sterker in uw schoenen. Het komt er dan op neer om uw debiteurenbeheerders systematisch te werk te laten gaan volgens een met u overeengekomen timing en procedure. Hieronder vallen zowel de schriftelijke aanmaningen, de telefonische opvolgingen als het, in laatste instantie, uit handen geven van de inning aan de bevoegde diensten. Dit uiteraard steeds met respect naar uw klanten toe, maar met de duidelijke boodschap alsnog uw facturen te betalen.
Wat zijn de voordelen van een efficiënte debiteurenadministratie?
Het uitbesteden van uw debiteurenbeheer zorgt ervoor dat u of uw werknemers geen tijd verliezen aan het blijven aanmanen van wanbetalers. Zo blijft de werktijd vrij voor de essentiële werkzaamheden van uw onderneming. Debiteurenbeheer is intensief en onvoorspelbaar. De ervaring van professionals biedt u het grote voordeel dat zij weten hoe zij met debiteuren moeten omgaan en de manieren kennen om alsnog aan uw zuurverdiende centen te raken.
Door de samenwerking met externe debiteurenbeheerders komt bovendien uw relatie met uw klant minder onder druk te staan. Het is namelijk niet uzelf die aandringt op betaling, maar een externe partner. Als u zelf uw klanten moet gaan aanmanen tot betaling, staat dit niet zelden een verdere samenwerking in de weg. Zeker in het geval het om een vergetelheid of onnauwkeurigheid van uw klant gaat, hoeft een te laat betaalde factuur geen verdere toekomst in de weg te staan.
Laat uw debiteurenadministratie over aan professionals en verzeker u van betaling van openstaande facturen van uw klanten.