Klanten aantrekken is minstens zo lastig als ze tevreden houden. De grootste bedrijven moeten het echter hebben van de klanten die weer terugkeren. Dit zijn de mensen waar je echt in moet investeren. Dat is echter niet zo gemakkelijk als het lijkt. Klanten blijvend aan je binden is een langdurig en blijvend proces. Wanneer het je eenmaal lukt om de klanttevredenheid van je bedrijf hoog te houden, zal dit een groots effect hebben op de resultaten die je boekt. Maar hoe pak je dit aan? Hoe hou je bestaande klanten tevreden?
1. Schenk een blijvende herinnering
Unieke klantervaringen zijn wat je nodig hebt om naam te maken voor jezelf. Zodat de klant je blijft herinneren. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan geven van een relatiegeschenk. Laat sleutelhangers bedrukken met je logo en deel ze uit aan de klanten die echt belangrijk voor je zijn. Elke keer bij het pakken van hun sleutelbos, zullen ze aan dit lieve gebaar herinnerd worden.
Denk ook aan andere manieren om memorabele herinneringen te creëren. Ga bijvoorbeeld echt tot het uiterste om je klant te helpen. Lukt het bijvoorbeeld niet om de bestelling op tijd binnen te hebben en woont de klant dicht in de buurt? Rij dan zelf naar de klant toe om de bestelling af te geven. Dit zijn dingen die zelden gebeuren en daardoor echt naam maken voor je bedrijf. Dingen die weinig moeite kosten, maar wel voor een enorme naamsbekendheid zorgen.
2. Weet wie de klant is
Natuurlijk heb je een goed idee van hoe de doelgroep eruit ziet. Maar weet je ook wie elke klant is? Wat zijn of haar achtergrond is? Het gezinsleven? Dit lijkt misschien onbelangrijk, maar het is juist wel van belang. Van belang om campagnes op maat te kunnen maken. Om in te spelen op de dingen die voor hen belangrijk zijn.
Om dat te bereiken is het belangrijk dat er heel hard achter de schermen wordt gewerkt om de contacten te onderhouden. Je kunt er ook voor kiezen om op andere manier meer over de klant te weten te komen. Bijvoorbeeld door enquêtes samen te stellen.
3. Stuur persoonlijke berichten
Er is bijna geen consument meer die zich zal laten strikken door algemene verkoopmails en reclames. Dit zijn de berichten die ze dagelijks in grote getalen binnen zien komen. Om op te vallen is het belangrijk om een persoonlijke touch toe te voegen. Bijvoorbeeld door altijd de voornaam te gebruiken in de mails. Het kost misschien wat meer tijd, maar het zet wel de toon voor een langdurige klantrelatie.
4. Verzamel feedback
Je weet niet waar de problemen binnen het bedrijf zijn als deze niet worden blootgelegd. Daarom is het belangrijk om feedback te verzamelen. En nee, deze hoeven niet altijd positief te zijn. Juist van de fouten kan er heel veel geleerd worden. Dit zijn de momenten waarop je echt dingen kunt veranderen voor het goede. Als je de klachten links zou laten liggen, verandert er nooit wat en zullen klanten ook niet blijven kiezen voor jouw diensten of producten.