Nu alles veranderd is, betekent dat voor jou als ondernemer dus ook dat je zelf het nodige moet aanpassen. Alleen zo kan je je in de huidige economie op een goede manier staande houden. Een middel dat je hebt, is het toepassen van een reorganisatie. Dit is echter lang niet altijd even gemakkelijk om uit te voeren. Het is daarom ook wel zaak om eerst goed te onderzoeken hoe je dit op een succesvolle manier kan aanpakken. De volgende tips kunnen je daar dan in ieder geval bij helpen.
Samen een oplossing zoeken
Natuurlijk is het zo dat je zelf bezig bent met ondernemen. Dat neemt echter niet weg dat je het allemaal niet alleen doet. Dat geldt ook wanneer je aan de slag gaat met reorganiseren. Het is dan slim om de medewerkers daar ook bij te betrekken. Het is ook het best om dit zo vroeg als mogelijk te doen. Op die manier zorg je dat ze ook echt betrokken zijn bij de plannen. De input die zij geven kan zelfs een flink verschil maken. Dit maakt het draagvlak voor de maatregelen ook een stuk groter. Ook dat is natuurlijk een belangrijke zaak.
De juiste vorm kiezen
Een reden om bijvoorbeeld ook de medewerkers erbij te betrekken, is dat daarmee ook de verschillende opties beter tegen elkaar af te wegen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende vormen van reorganisatie. Het is dus ook slim om goed te bekijken welke vorm het best passend is. Daardoor zijn zowel de aanleiding als de doelstelling van belang. Waarom begin je aan de reorganisatie en waar wil je er uiteindelijk mee naartoe? Door het samen te doen is het doel ook nog eens flink sneller te bereiken. Dit is ook van belang natuurlijk.
Wees duidelijk over alle stappen
De manier van communiceren is nu eenmaal anders tijdens een reorganisatie. Dit betekent echter niet dat de communicatie naar de achtergrond geschoven mag worden. Het is juist ook belangrijk om er zeker van te zijn dat alles op elk moment duidelijk is voor alle betrokkenen. Juist een gebrek aan communicatie zal wantrouwen over de reorganisatie wekken. Dat is niet alleen bij medewerkers het geval, maar zeker ook bij andere belanghebbenden. Persoonlijke gesprekken zijn daarin net zo belangrijk als begeleiding van afdelingen en groepen. Let hier dus ook onder alle omstandigheden goed op als ondernemer.
Andere partijen erbij betrekken
Het is ook aan te raden om er andere partijen bij te betrekken. Omdat je zelf in de organisatie zit, is het goed mogelijk dat je bepaalde zaken over het hoofd ziet. Dit komt natuurlijk omdat dit voor jou de normale gang van zaken is. Juist door er een externe partij bij te betrekken is het goed mogelijk om een frisse blik te krijgen. Dit kan je dan helpen om te zorgen dat dingen die voor jou verborgen blijven toch zichtbaar te maken. In de meeste gevallen is het slim om een specialistisch bureau erbij te betrekken, maar soms kan ook een andere buitenstaander veel nuttige adviezen geven.
Kies het juiste moment
Het is belangrijk om de reorganisatie direct goed aan te pakken. Kies daarom het juiste moment. Verwacht je in de komende periode nog meer veranderingen? Dan is nu misschien nog niet het moment om alles aan te pakken. Het is natuurlijk belangrijk om direct te handelen als het echt nodig is, maar let wel op dat je niet van reorganisatie naar reorganisatie gaat. Door het juiste moment te kiezen, kan je weer jaren mee met je onderneming. Zonder een hoge prijs te hoeven betalen.