Als we twintig jaar geleden hadden verteld dat je via het internet kon gaan winkelen had je ons waarschijnlijk voor gek verklaard. Niet alleen webshops zijn populair, ook een bezoekje aan online prijsvergelijkers SuperSales behoort inmiddels tot de orde van de dag. De afgelopen twee decennia is er veel gebeurd kan je wel stellen, maar voor online retailers is het nog een stuk interessanter om vooruit te kijken. Wat brengt E-commerce de komende twintig jaar? We hebben 3 trends voor online retailers op een rij gezet.
#1 Augmented reality
Augmented Reality, ook wel afgekort als AR, wordt een echte game-changer voor de e-commerce industrie. Stel je voor dat je daadwerkelijk kan zien hoe een paar sneakers je staat voordat je het product daadwerkelijk koopt? Het lijkt misschien iets dat alleen mogelijk is bij een bezoek aan een fysieke winkel, maar met AR kan je dat pasmoment ook online aanbieden. Deze trend levert niet alleen gemakken op voor de klant, ook de retouren kunnen hiermee worden beperkt.
#2 Gebruik van stem assistent
Steeds vaker wordt er door huishoudens vertrouwd op de stem assistent van onder andere Google Assistant en Amazon Alexa. De assistant wordt nu onder anderen gebruikt om een muziekje aan te zetten, het weerbericht op te vragen en op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. Maar hoe handig zou het zijn als je in de keuken staan en realiseert dat je geen melk, brood en hongenvoer meer iin huis hebt, je de stemassistent kan vragen dit te bestellen en af te rekenen? De verwachting is dat dit de komende twintjaar eerder regel dan uitzondering gaat worden. Aan retailers de opgave om hun webshop hier geschikt voor te maken.
#3 Excellente online klantenservice
Een groot voordeel van een bezoek aan een fysieke winkel is dat je kan vertrouwen op het advies van een behulpzame winkelmedewerker. Ze kan je helpen met het vinden van de juiste maat en producten aanbevelen. Online mis je deze excellente klantenservice regelmatig. De komende twintig jaar zal e-commerce alleen maar groter en belangrijker worden. Door middel van kunstmatige intelligentie en machinaal leren is het mogelijk om de personalisatie te verbeteren. Het is dus een uitdaging voor online retailers om hun klantgerichtheid te optimaliseren.