Als ondernemer doe je er alles aan om in contact te staan met jouw doelgroep. Mensen te bereiken, over te halen en te enthousiasmeren. Dit is mogelijk door te zijn waar jouw doelgroep is. Bijvoorbeeld op een beurs. Als je een beursdeelname op de juiste manier aanpakt, kan dit je zo tientallen nieuwe klanten opleveren. Om nog maar te zwijgen over de mond-tot-mondreclame die zelfs na maanden nog effectief kan zijn.
Op https://cialona.nl/ heb je misschien al wat ideeën opgedaan van hoe een stand er precies uit moet zien. Misschien overweeg je zelfs om alvast de nodige investeringen te doen. Maar besef goed dat een beursdeelname niet alleen betekent dat er geïnvesteerd moet worden in materiaal en eventuele vaklui voor de bouw van een stand, maar het kost ook tijd. Veel tijd. Soms sta je meerdere dagen achtereen op de beurs. Dan wil je natuurlijk wel resultaten zien. Maar hoe behaal je optimaal rendement? Waar moet je aan denken? Met behulp van de volgende drie gouden tips moet dat zeker lukken.
1. De juiste beurs
Je moet zijn waar jouw doelgroep is. Dat betekent dus ook dat je een beurs moet zoeken waar jouw doelgroep volop vertegenwoordigd is. Stel, je verkoopt babykleding. Dan is het natuurlijk een prima idee om een stand op de 9-maandenbeurs te plaatsen. Hier lopen enkel jonge gezinnen en aanstaande moeders. Er is geen betere plek. Verkoop je whiskyglazen? Dan is een whiskybeurs natuurlijk de place to be.
Het is verstandig om voor de beurs bij de organisator een bezoekersprofiel op te vragen. Als de beurs al meerdere jaren wordt gehouden, beschikken zij over voldoende informatie over wie de bezoeker is, waar ze naar op zoek zijn en ook wat de concurrentie doet. Wie zich goed oriënteert, heeft de eerste stap naar succes al gezet.
2. Extra aandacht voor de stand
Op de beurs zal je hoogstwaarschijnlijk een eigen stand hebben. Beschouw dit als een klein winkeltje waar je jouw producten of diensten kunt verkopen. Net als bij een fysieke winkel is dit hét visitekaartje van jouw bedrijf. De stand moet zo ingericht zijn, dat deze de aandacht van de voorbijganger trekt. Daarom is het goed om extra aandacht te besteden aan de standbouw. Bijvoorbeeld door vakmensen in te schakelen. Dat bespaart jou een hoop tijd en zo weet je zeker dat je echt de aandacht trekt en laat zien waar jouw bedrijf voor staat.
3. Een ludieke actie
De beste manier om mensen te ‘lokken’ is door al veel publiek te hebben. Hoe meer mensen ergens staan, hoe groter de kans dat ook anderen een kijkje komen nemen. Dat heb je vast zelf ook wel eens gemerkt. Als je een grote groep mensen op één plek ziet staan, ben je toch al snel geneigd om te onderzoeken wat er aan de hand is.
Probeer daarom in één klap zoveel mogelijk publiek te trekken. Bijvoorbeeld met een ludieke actie, door cadeautjes uit te delen of op een geheel andere manier de aandacht te trekken. Hoe meer mensen komen kijken, hoe beter.