Tegenwoordig is het steeds populairder om een spreker uit te nodigen op je zakelijke evenement. Maar de ene spreker is de andere nog niet: een goede spreker dient aan een aantal criteria te voldoen. Welke criteria dit precies zijn, kun je lezen in deze blog.
Specialisatie
Ten eerste is het natuurlijk belangrijk dat de specialisatie van de spreker die je uitnodigt relevant is voor het evenement. Wanneer je een expert op het gebied van ruimtereizen laat spreken op een politiek congres, zal iedereen zich achter z’n oren krabben. Zorg er dus voor dat je een expert vindt wiens expertise raakvlak heeft met het thema van het evenement waar hij of zij zal komen te staan. Iemand die al jarenlang in het vak zit heeft overigens meer ervaring in het vak, waardoor hij of zij een interessanter verhaal te vertellen zal hebben. Daar dien je dus ook rekening mee te houden!
Gewend aan publiek
Maar hoe veel iemand ook van een bepaald onderwerp afweet, ze moeten het natuurlijk ook een publiek kunnen vertellen. Daarom is het van belang dat je spreker geen podiumvrees heeft en zich comfortabel voelt wanneer hij of zij een grote groep mensen toe mag spreken. Naast het houden van een monoloog, weet een goede spreker dat er ook af en toe interactieve elementen nodig zijn, bijvoorbeeld een vragenrondje.
Authentiek
Ten slotte is het natuurlijk van belang dat een spreker zijn eigen draai aan het verhaal geeft, zo blijft het namelijk authentiek. Zo is het goed om tussendoor af en toe een persoonlijke anekdote te verwerken. Daarnaast weet een goed spreker dat er naast serieuze informatie ook af toe tijd is voor een grapje. Hierdoor blijft het gesprek luchtig zonder zwaar te worden. Humor is dan ook de ideale manier om het publiek bij de les te houden.