Om van potentiële klanten vaste klanten te maken dien je flink te investeren in b2b leadgeneratie. Wanneer we het hebben over leadgeneratie spreken we namelijk van de aanloop tot het verkrijgen van nieuwe klanten. Een lead is dan ook iemand die interesse heeft in jouw product of dienstverlening. Echter wil deze interesse nog niet garanderen dat deze lead ook daadwerkelijk jouw klant wordt. De lead zal namelijk ook alternatieven gaan overwegen en bedrijven met elkaar gaan vergelijken. Investeren in leadgeneratie is dan ook noodzakelijk om van je lead een klant te maken.
Het binnenhalen van suspects
Een suspect is iemand die zich bevindt in de oriëntatiefase van het koopproces. Men heeft nog geen duidelijke behoefte gecreëerd en is zich dus nog aan het oriënteren. Suspects zijn dan ook actief op social media om zich te oriënteren op bepaalde producten of diensten. Een van de beste marketing tools die je kunt inzetten om je suspect binnen te halen is zonder twijfel content. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te posten op LinkedIn of Instagram. Zorg dat je boodschap aansluit bij het platform en je doelgroep. Zorg ook voor een vervolgactie in de post.
Van suspects naar leads en prospects
Heb je aan de hand van relevante content de suspect kunnen overtuigen van je producten of diensten? Dan dien je deze om te zetten in een lead. Je realiseert een lead door de suspect te verleiden om contact op te nemen met jouw bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld vragen of de suspect zijn e-mailadres wil achterlaten voor je nieuwsbrief. Wanneer je de lead binnen hebt kan het echte werk beginnen. De lead dient namelijk een prospect te worden. Aan de hand van persoonlijk contact kun je de lead beter leren kennen om zo de wensen en behoeften te achterhalen. Nu kun je met jouw product of dienst inspelen op deze behoefte.
Van prospect naar een langdurige klantrelatie
De prospect dient het idee te hebben dat jouw product of dienst zijn of haar behoefte kan invullen. Wanneer dit gebeurt is de kans zeer groot dat de prospect het product of de dienst daadwerkelijk bij je afneemt. Nu heb je van je prospect een klant gemaakt. Echter ben je nog niet klaar. Je wilt namelijk een langdurige klantrelatie opbouwen. Terugkerende klanten zijn immers waardevoller voor bedrijven dan nieuwe klanten. Je dient dan ook te investeren in aftercare. Dit betreft onder andere het verlenen van service, het aanbieden van garantie en de klant op de hoogte blijven houden van interessante nieuwtjes, producten en diensten.