Het idee van Page Rank is echt effectief, omdat het gebaseerd is op het vertrouwen dat deze links geven aan een website. In theorie zou een link kan worden beschouwd als een blijk van vertrouwen op een pagina, dat wil zeggen dat er geen links zouden zijn als een site het niet verdiende. Volgens de logica van dit principe zou een domein alleen naar een ander linken omdat het een goede bron is voor beide websites.
SEO-experts hebben echter geleerd hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden kunnen manipuleren. Google ging op zoek naar manieren om erachter te komen welke websites de zoekresultaten manipuleerden. Het implementeerde periodieke updates die specifiek gericht waren op het uitfilteren van websites die het niet verdienden om gerangschikt te worden.
Google Penguin updates
Het heeft Google er ook toe gebracht een reeks linkbuilding-technieken bij te werken die het ooit als correct beschouwde. Zoals het indienen van jouw website bij webdirectories en een link terugkrijgen. Google raadde deze techniek in het verleden aan, maar SEO heeft er zo veel misbruik van gemaakt dat Google deze links niet meer zo waardeert.
Meer recentelijk heeft Google streng gesanctioneerd voor het rangschikken van websites die hebben geprobeerd deze technieken te misbruiken. Een voorbeeld hiervan zijn de gebruikelijke Google Penguin-updates. Het is daarom noodzakelijk om de technieken voor linkbuilding te kennen om te vermijden om te voldoen aan de richtlijnen van Google.
Niemand kent het volledige algoritme van Google, maar links spelen daar ongetwijfeld een belangrijke rol in, al zijn ze niet allemaal even waardevol. Laten we, om de vraag wat is linkbuilding te beantwoorden, eens kijken naar de context van het linken.
Wat is het belang van linkbuilding voor jouw bedrijf?
Naast het verbeteren van jouw positie in de rankings van zoekmachines, hebben links nog andere voordelen voor jouw merk. Hieronder ontdek je de voordelen van linkbuilding voor jouw activiteit:
Relaties bouwen
Het rechtmatig uitwisselen van links met platforms in andere sectoren is vooral bedoeld om jouw nieuwe content meer zichtbaarheid te geven. Er is echter een diepere reden. Linkbuilding kan helpen bij het opbouwen van relaties met andere merken. Het draagt bij aan het netwerken voor mogelijke toekomstige activiteiten.
Deze connecties kunnen je helpen langdurige relaties op te bouwen met belangrijke influencers in jouw branche. Deze relaties kunnen de erkenning en inkomsten voor jouw bedrijf verbeteren.
Trek verwijzingsverkeer aan
Een goede link van een veelbezochte website kan ook het verkeer verhogen. Als deze website geschikt is, zal het verkeer dat misschien ook zijn. Uiteindelijk zou dit de verkoop kunnen verbeteren.
De waarde van een link wordt dus niet alleen gemeten door SEO, maar ook door het verkeer dat het helpt te vergroten. Gepubliceerde inhoud en bijbehorende links hebben een specifieke doelgroep. Er is een groot verschil tussen blootstelling aan een groot publiek en blootstelling aan een kleiner, maar hooggekwalificeerd publiek.