Als het gaat om de ontwikkelingen op digitaal gebied kunnen verenigingen niet achterblijven. Met de tijd veranderen de behoeften van de doelgroep. Daarnaast moet de ledenadministratie tegenwoordig aan diverse eisen voldoen. Een geoptimaliseerd CRM is daarom, naast een aantrekkelijke en overzichtelijke website, de essentiële basis voor iedere vereniging. Maar wat kun je precies met CRM-software, en welke voordelen biedt het? Lees verder en kom meer te weten over de voordelen van een geoptimaliseerd CRM voor je vereniging.
1. Bespaar tijd met een geoptimaliseerd CRM
Een goed werkend CRM-systeem helpt je vereniging om efficiënter te kunnen draaien. Zo kun je als vereniging veel tijd besparen op taken als ledenadministratie, financiële administratie en e-mailmarketing. Alles werkt namelijk soepel samen in een volledig geïntegreerd CRM-systeem. Zaken als contactgegevens, facturatie en lidmaatschapsinformatie staan overzichtelijk bij elkaar. Omdat het systeem voor alle functies gebruik maakt van dezelfde data is de kans op fouten bovendien veel kleiner.
2. Goede CRM software is AVG-proof
De AVG-privacywetgeving geldt voor alle organisaties. Ook voor verenigingen en non-profit instellingen. Een veilige ledenomgeving creëren die voldoet aan de huidige wet- en regelgeving kan echter veel tijd kosten. Bovendien moet je er specifieke kennis voor in huis halen. Kies je voor een geoptimaliseerd CRM-systeem, dan kun je er vaak op rekenen dat de manier waarop je persoonsgegevens verzamelt in het systeem voldoet aan alle geldende eisen rondom privacy. Zo heb je hier in ieder geval geen omkijken naar.
3. Flexibel werken in de cloud
Tegenwoordig wil je overal en altijd toegang kunnen hebben tot belangrijke data. Door te werken in de cloud is dit mogelijk. Met dit CRM voor verenigingen werk je volledig in de cloud. Omdat het CRM met alle andere producten communiceert, heb je altijd toegang tot de meest actuele ledeninformatie via je smartphone, laptop of tablet. Zo kun je flexibel werken en waar je ook bent op hetzelfde niveau service aan je leden verlenen.
4. Bouw een goede relatie op met je leden
CRM biedt de mogelijkheid om een goede relatie met je leden op te bouwen. Via het CRM kun je op een persoonlijke manier met hen communiceren. Alle correspondentie met leden kun je op een overzichtelijk en veilig archiveren. Andere collega’s hebben ook toegang tot deze data. Zo zijn zij altijd op de hoogte: ze kunnen de gespreksgeschiedenis raadplegen wanneer zij het contact op een later moment oppakken.
5. CRM helpt bij ledenwerving
Een geoptimaliseerd CRM geeft veel inzicht in je huidige ledenbestand. Zo kun je bijvoorbeeld makkelijk zien wat de gemiddelde leeftijd van je leden is of hoe de verdeling onder mannen en vrouwen is samengesteld binnen je vereniging. Deze informatie kun je vervolgens gebruiken om gerichter nieuwe leden te werven. Met behulp van relatiekaarten in het CRM kun je verschillende gegevens van je leden op een overzichtelijke manier bijhouden.
Kortom, een geoptimaliseerd CRM-systeem biedt een hoop voordelen. Twijfel niet langer en schaf zo’n systeem aan voor jouw vereniging om van de voordelen te genieten.