Heeft uw bedrijf een ISO 9001 certificering, dan weet u dat daar sinds 2015 een directiebeoordeling aan vast zit. Maar waar wordt eigenlijk naar gekeken bij de ISO 9001 directiebeoordeling? Veel bedrijven denken dat het hierbij vooral draait om de prestaties van de directie, maar dat is niet het geval. Bij de directiebeoordeling wordt vooral gekeken naar de prestaties van de organisatie als geheel en de doeltreffendheid van het kwaliteitsmanagementsysteem. Het is immers aan de directie om deze beoordeling uit te voeren. In dit artikel vertellen we u graag meer over de directiebeoordeling.
Wat komt er allemaal aan bod in de directiebeoordeling?
Bij de ISO 9001 directiebeoordeling gaat het dus niet per se over de prestaties van de directie. Maar wat komt er dan wel allemaal aan bod in de directiebeoordeling? De norm binnen ISO 9001 is dat de directie betrokken is en leiderschap toont met betrekking tot het kwaliteitsmanagementsysteem. Dit systeem moet gebaseerd zijn op de strategische richting van de organisatie. Tijdens de directiebeoordeling moet deze betrokkenheid aangetoond worden. Er wordt ook gecontroleerd of alle aspecten van het kwaliteitsmanagementsysteem ook echt werken. Aan de hand van de uitkomsten kan de directie besluiten nemen om het kwaliteitsmanagementsysteem te verbeteren.
Hoe gaat de directiebeoordeling in zijn werk?
De directiebeoordeling dient zeker ieder jaar een keer plaats te vinden. Maar wie voert de directiebeoordeling eigenlijk uit? De directie en de kwaliteitsmanager hoeven namelijk niet alles zelf te doen. Een externe adviseur kan bijvoorbeeld ondersteunen bij de voorbereiding en het vastleggen van de beoordeling. Zo weet u ook zeker dat de directiebeoordeling volledig aan de norm voldoet en uw bedrijf er ook echt wat aan heeft. De kwaliteitsmanager heeft een coördinerende rol waarbij hij of zij erop toeziet dat het kwaliteitsmanagementsysteem naar behoren functioneert en actueel blijft. De directiebeoordeling bestaat in principe uit drie stappen:
- Input verkrijgen ter voorbereiding op de directiebeoordeling
- Een oordeel vormen over het functioneren van het kwaliteitsmanagementsysteem
- De directiebeoordeling aan de hand van de output
Een interne audit uitvoeren
Wanneer u net een kwaliteitsmanagementsysteem hebt opgezet of wanneer u het bedrijf goed wil voorbereiden op de externe audit, is het verstandig om een interne audit uit te voeren. Hierin wordt gecontroleerd of er nog actiepunten zijn en of kwaliteitsmanagementsysteem naar behoren functioneert, wat natuurlijk de verantwoordelijkheid is van de directie.