Een bedrijfsverhuizing is een grote operatie waarbij veel meer komt kijken dan een reguliere verhuizing. Het kan een stressvolle opdracht zijn om te moeten volbrengen omdat er aan veel gedacht moet worden en je een grote verantwoordelijkheid draagt als jij de bedrijfsverhuizing leidt. In dit artikel bespreken we de inboedel van je bedrijf, en wat je daarmee moet doen wanneer je bedrijf gaat verhuizen.
Gaat alles mee?
Een verhuizing is het ideale moment om kritisch te kijken naar de gehele inboedel. Gaat echt alles mee naar het nieuwe pand, of zijn er bijvoorbeeld meubels die versleten zijn en beter naar de stort kunnen? Een verhuizing of ontruiming van het pand is hét moment om door de inboedel heen te gaan, zodat jullie fris kunnen starten op de nieuwe locatie.
Inboedelverzekering
Wanneer je gaat verhuizen zul je op een gegeven moment de inboedel van je bedrijf moeten gaan verplaatsen. Ofwel naar een opslag, ofwel naar het nieuwe pand. In deze periode loop je veel risico: het kan namelijk zo zijn dat je de inboedel niet veilig opslaat waardoor je inboedel gestolen of beschadigd kan raken. Ook onderweg naar het nieuwe pand kan er nog van alles gebeuren. Daarom is het belangrijk te controleren of je inboedelverzekering doorloopt tijdens de bijzondere omstandigheden van een bedrijfsverhuizing.
Opslag van de inboedel
Wanneer je naar een nieuw pand verhuist of wanneer er herstelwerkzaamheden nodig zijn aan het huidige pand is het prettig om de inboedel veilig op te kunnen slaan. Je moet dan eerst het bedrijf ontruimen en daarnaast zorgen dat je een veilige opslagruimte hebt. Dit kan bijvoorbeeld uitbesteed worden aan een externe partijen, die soms zelfs beschikken over een eigen grote opslagruimte. Er zijn zelfs organisaties die samen met jou kijken naar de spullen uit je inboedel die je niet mee wilt nemen naar het nieuwe pand. Deze kunnen dan, in plaats van dat je ze zelf naar de stort moet brengen of moet verkopen, door de organisatie een tweede leven krijgen omdat ze kunnen worden verkocht of hergebruikt. Dat is natuurlijk ideaal – je kunt je spullen voor een mooie prijs verkopen, maar hoeft zelf niet voor de verdere afwikkeling te zorgen.
Houd het overzicht
De inboedel van je bedrijf is meestal groot en daarom kan het soms een uitdaging zijn om hier goed overzicht over te bewaren. Vraag daarom je collega’s om je te helpen met inventariseren en inpakken. Samen gaat het sneller en is het makkelijker het overzicht te houden. Inventariseer je meubels goed en maak to do lijstjes voor jezelf om de klus eenvoudiger te maken.
Een bedrijfsverhuizing lijkt misschien een grote klus, maar met wat extra hulp, een goed overzicht en
de juiste opslagruimte kom je een heel eind. Veel succes vast!