Het verhuren van auto’s is met de groei van diverse factoren, met name de technologie en de toerisme sector, sterk toegenomen. Als je op zakenreis bent heb je liever jouw eigen auto, dan dat je urenlang moet wachten op een taxi of openbaar vervoer. Daarnaast komt het huren van een auto simpelweg goedkoper uit, denk maar aan onderhoudskosten, uitgaven bij calamiteiten zoals aanrijdingen of inbraak, afschrijving, uitgaven voor brandstof, geen belasting betalen en er hoeven geen verzekeringen en keuringen in orde gemaakt te worden.
Waarom een autoverhuur onderneming starten
Elke startende ondernemer stelt zichzelf de vraag: “welke onderneming zal winst opleveren?”. Echter is deze vraag overbodig, indien er gedegen onderzoek gedaan wordt binnen desbetreffende sector. Tegenwoordig is het voor klanten gemakkelijk om bedrijven met elkaar te vergelijken. Zo kunnen klanten via Nederlandse reviews erachter komen welk bedrijf de beste kwaliteit auto’s heeft, maar ook zeker de beste dienstverlening biedt.
Als opkomend autoverhuurbedrijf moet men zich ervan bewust zijn dat klanten om diverse redenen een keuze maken, aangezien een auto huren een weloverwogen beslissing moet zijn. Naast de prijsvoordelen kijkt de klant ook naar aspecten zoals veiligheid, de kwaliteit van de auto’s en uiteraard de dienstverlening. Het is daarom belangrijk om een concurrentieanalyse te doen, maar daarnaast zeker ook een unieke strategie uit te voeren welke innovatief, betrouwbaar, efficiënt en duurzaam is.
Hoe start ik mijn autoverhuurbedrijf op: 3 stappen
1. Bekijk statistieken. Voor elke startende onderneming is het van belang om statistieken oftewel cijfers bij te houden van de branche waarin men wil gaan opereren. Ga na welke type auto’s gevraagd zijn om te huren, welke locatie het geschiktst is om jouw bedrijf te vestigen, welke Socialmedia kanalen het best gebruikt kunnen worden enzovoorts.
2. Ga na welke doelgroep jij beoogt te werven en wat hun voorwaarden zijn. Uit onderzoek naar de selectiecriteria van auto huurders is gebleken dat er een verschil in behoeften is tussen ‘vrije tijd’ klanten en zaken klanten. De eerste baseren hun keuze meer op basis van de prijs, terwijl de zakelijke klanten eerder een gedegen contract prefereren. Als startende ondernemer is het dus belangrijk om jouw doelgroep te bepalen, waardoor jij jouw strategieën ook hierop kunt voortborduren. Hierbij is het ook belangrijk om de demografische gegevens van jouw doelgroep te bestuderen. Moet jij je eerder richten op de jongere groep of op de ouderen, eerder op mannen of op vrouwen?
3. Maak een business plan. Het klinkt misschien simpel en cliché, maar een goede onderneming valt en staat met een goed businessplan. Bij het maken hiervan moet er zo gedetailleerd mogelijk beschreven worden wat de doelen zijn en hoe die bereikt zullen worden. Met de input van de statistieken en de kennis over de doelgroep, worden er hierbij operationele acties ondernomen. Een tip is om te allen tijde onderscheidend te zijn. Wat maakt mijn bedrijf uniek en hoe zal ik ervoor zorg dragen dat het uniek blijft? Klanten en potentiële klanten zoeken naar een rede om een tweede keer langs te komen bij jouw bedrijf, benut die kans dus goed!