De besloten vennootschap of BV heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere ondernemingsvormen. Daarom kiezen veel ondernemers voor deze rechtsvorm voor het bedrijf. U kunt in principe een BV oprichten vanaf de basis of op een later moment uw eenmanszaak of VOF omzetten naar een BV. Welke wijze het beste bij u of uw bedrijf past, is afhankelijk van uw eigen wensen en plannen met het bedrijf. Wel geven wij u enkele belangrijke tips over wat er precies komt kijken bij een BV.
Een BV starten
U kunt al zakendoen met een BV als het nog niet volledig is opgericht. Wel moet u dan de naam ‘BV in oprichting’ hanteren en is inschrijving in het Handelsregister verplicht. U kunt u later nog inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Een BV oprichten helpt u uw bedrijf te laten groeien. U kunt nu ook personeel aannemen en u bent niet meer persoonlijk aansprakelijk voor schulden of schade, mits deze niet zijn ontstaan door wanbeleid. Ook kunt u uw BV en aandelen makkelijker overdragen aan andere partijen.
De BV en de Belastingdienst
Ook als BV krijgt u te maken met de Belastingdienst. Als u directeur bent en tenminste 5 procent van de aandelen heeft, wordt dit gezien als een aanmerkelijk belang in de onderneming. Dat houdt in dat u directeur-grootaandeelhouder of DGA bent. Als DGA bent u als werknemer in dienst bij de BV en betaalt u uzelf salaris uit. De Belastingdienst stelt daar wel strenge voorwaarden aan. Het salaris moet een gebruikelijk salaris zijn de gebruikelijkloonregeling, met een minimale waarde. Deze waarde is in 2020 minimaal 46.000 euro per jaar. Ook wordt er belasting geheven op inkomsten, dividend en vennootschap.
Mindere kanten
Ook een BV oprichten kent mindere kanten. Al komen deze eigenlijk pas echt om de hoek kijken als uw bedrijf doorgroeit. Wanneer u een BV opricht, is het geld van de BV niet meer direct uw eigendom, maar van het bedrijf. Om uzelf toch geld te geven moet u dit bedrag uitkeren aan uzelf als dividend of salaris. En daar betaalt u dan weer wel inkomstenbelasting over. Tot slot is het niet makkelijk om aandelen over te dragen aan een ander persoon. Hiervoor dient u eerst langs de notaris te gaan. Ook kan het opstellen van de verplichte jaarstukken bij de KvK enige tijd duren en wordt er, naargelang de grootte van uw bedrijf, om specifiekere cijfers gevraagd.
Samenwerken met professionals
Sowieso heeft u voor het oprichten van een BV een notaris nodig. Maar ook in het verdere verloop van uw bedrijf kan het handig zijn om delen uit handen te geven. Laat bijvoorbeeld de administratie door een accountant uitvoeren of laat u bijstaan door een fiscaal adviseur. Deze professionals weten, zeker als uw bedrijf groeit, praktische adviezen en tips voor uw bedrijfsvoering te geven. Ook fungeren ze als sparringpartner met wie u problemen of juist kansen op ondernemend of financieel vlak kunt bespreken.