Voor wie wel eens in een bushokje heeft gestaan of er wel eens langs is gereden, zal direct opmerken dat de reclame die hierop wordt weergegeven nauwelijks tot geen tekst bevat. Ook niet zo gek te bedenken dat je er vaak slechts enkele seconden naar kijkt. Het is dus belangrijk, dat er in een aantal seconden volledig wordt duidelijk gemaakt wat de essentie is. Niet voor niets is het gebruik van infographics de laatste jaren steeds populairder geworden. 1 beeld zegt immers vaak meer dan duizend woorden. Het gebruik heeft toch talloze voordelen. Om je een idee te geven waarom het gebruik van een infographic verstandig is, hebben we de 3 belangrijkste voordelen voor je op een rijtje gezet.
Snelle verwerken van informatie
Wanneer informatie ons brein bereikt, dan zal dit door middel van het ondersteunen door visuele aspecten een stuk sneller gaan. Je kunt je voorstellen, dat het verwerken van de informatie op een afbeelding sneller gaat, dan dat alles in woorden staat beschreven. Mensen zijn namelijk vooral visueel ingesteld, juist daarom is het gebruik van een infographic voor bedrijven essentieel om te gebruiken voor het verspreiden van informatie en reclame.
Dezelfde taal
Laat je een infographic maken, dan heeft dit als grote voordeel, dat deze doorgaans door iedereen kan worden begrepen. Het maakt niet uit hoe oud je bent of welke achtergrond je hebt, want een afbeelding is universeel. Mede daardoor gebruiken de grote bedrijven veelal infographics die over de hele wereld zijn te gebruiken. Uiteraard kan het zijn dat hier en daar wat tekst moet worden aangepast, maar het raamwerk kan veelal gelijk blijven. Dit scheelt niet alleen ontzettend in marketingkosten, maar zorgt er ook voor dat je uiting over de gehele lijn hetzelfde is.
Veel informatie
Een andere groot voordeel van het gebruik van een infographic, is dat je ontzettend veel informatie kwijt kunt, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit of duidelijkheid van het geheel. Door gebruik te maken van verschillende afbeeldingen, grafieken en symbolen, zal het menselijk brein dit snel kunnen verwerken, waardoor je een stuk sneller en meer informatie tot je kunt nemen.