Een online marketingcampagne is erg belangrijk voor je bedrijf. Tegenwoordig maakt bijna iedereen er gebruik van. Zo’n online marketingcampagne is dan ook erg effectief, omdat je er meer bekendheid, klanten en omzet mee krijgt. Hoe zet je zo’n online marketingcampagne in elkaar en waar moet je op letten? Je leest het in dit blog.
Wat is een online marketingcampagne precies?
Het is als bedrijf goed om na te denken over wat je wil bereiken met al je onlinekanalen. Als je al een website en social media hebt ingezet is dat zeker goed, maar het is ook belangrijk om na te denken wat je hier precies mee wilt bereiken. Hiervoor is een online marketingcampagne nodig. Uiteindelijk wil je je namelijk onderscheiden van je concurrenten en meer bekendheid, klanten en omzet genereren. Met de volgende 5 tips richt je je online marketingcampagne in.
Zorg voor een goede basis
Voordat je een online marketingcampagne opzet, is het belangrijk om een goede basis. Zo’n basis leg je door goed vooronderzoek te doen. Doe een interne, externe en een SWOT-analyse. Kijk naar de sterke en zwakke punten van jouw organisatie, maar kijk ook goed naar je concurrenten.
Ook een strategie en targets vastleggen is erg belangrijk voor de basis. Wat wil je uiteindelijk bereiken met de online marketingcampagne? Formuleer deze doelen via de SMART methode. Dat staat voor specifiek, meetbaar, ambitieus, realistisch en tijdsgebonden.
Zet de doelgroep centraal
Een online marketingcampagne heeft vooral als doel om de doelgroep van jouw organisatie aan te spreken. Alleen cijfers over de doelgroep weten is hierbij niet genoeg. Ga na wie jouw doelgroep precies is (leeftijd, levensstijl, beroepsgroep, geslacht, woonplaats), waar de doelgroep behoefte aan heeft en hoe je deze doelgroep het best bereikt.
Wanneer je meerdere doelgroepen hebt, is het handig om ook meerdere online marketingcampagnes op te zetten.
Laat zien waar je voor staat
Het is niet alleen goed om naar de doelgroep te kijken, het is ook belangrijk om te laten zien waar je zelf voor staat. Waar sta je als organisatie voor en het belangrijkste: wat heeft de doelgroep hieraan? Wanneer je dit laat zien, verhoog je het vertrouwen en bind je de klanten met jouw organisatie.
Laten zien we je bent doe je door bijvoorbeeld video’s te laten zien over jouw product, dienst of personeel, of je schrijft een blog met achtergrondinformatie.
Maak de campagne specifiek
Je hebt onderzocht wie je doelgroep is en hoe je deze doelgroep bereikt met wie jij bent. Het is nu zaak om te bepalen welke middelen je hiervoor inzet. Waar gaan je blogs over of welke onderwerpen bespreek je in je video’s? Dit zijn dingen om goed over na te denken.
Heb je hulp nodig met het schrijven van (SEO) blogs? Kies dan voor een blog abonnement, zodat je deze taak uit handen geeft.
Maak een goede planning
Bij een goede online marketingcampagne is het niet alleen belangrijk wat je doet, maar ook hoe je het doet. Een goede planning is daarbij erg belangrijk. Denk aan een content kalender, waar je precies neerziet, wat je wanneer plaatst en wat je met daarmee wil bereiken.
Een goede online marketingcampagne in elkaar zetten vergt enige voorbereiding. Wanneer je eenmaal alle stappen hebt gezet, zal een online marketingcampagne zeker lonen.